الملخص
يقدم هذا البحث دراسة اختباريه ونظرية علي الانتفاخ الهيدروليكي للرق الأهليلجي (قطاع ناقص) المفرد والمزدوج والمصنوع من معدن الحديد المطاوع ومن معدن الألمونيوم. أجريت اختبارات الانتفاخ على المعدنين باستخدام جهاز ضغط هيدروليكي يعمل بضغط الزيت ومركب عليه قالب اهليجي (قطاع ناقص) لغرض تحديد الخواص الميكانيكية للصفائح المستخدمة ومعرفة أنماط التكسر وأجريت تجارب الشد علي بعض العينات من الحديد والألمونيوم. كما تم قياس ضغوط الانتفاخ والانفعالات الطولية والمستعرضة والسمكية للعينات بعد تشكلها معمليا وتم حسابها نظريا. من خلال التجارب استنتج أن العينات المصنوعة من الحديد اكتسبت ضغط انتفاخي أعلى من العينات المصنوعة من الألمونيوم وأن آلية تحطم الرق المفرد للألمونيوم والحديد يكون عن طريق حدوث شق في منطقة التاج أو عند الحافة.
ABSTRACT
This paper presents an experimental and theoretical study on the hydrostatic bulging of single and laminated elliptical sheets (diaphragms) made of aluminum and mild steel materials. The bulge tests were carried out on the sheets at rolling direction parallel and transverse to the major axes of the diaphragms. Furthermore, the sheets were tested one over the another and vice versa. Theoretical expressions were developed to predicate the bulge pressure and strains of diaphragms. In order to determine the yielding stresses of the materials, tensile tests were carried out on samples from mild steel and aluminum materials. A method for measuring the experimental strains along the minor and major axes of bulge diaphragms was developed. Detailed observations were made on the characteristic modes of failure of tested diaphragms. It was concluded that the maximum bulge pressure of single mild steel diaphragm was considerably more than in the case of aluminum diaphragm and the crackes of the single sheet or laminated diaphragms occurred either near the pole or at the edge of diaphragms.