الملخص
إن أستخدام المواد المركبة المصنعة من المواد البلاستيكية المعززة بالألياف الصناعية دخل في العديد من التطبيقات الصناعية خاصة الصناعات البحرية التي تحتاج الي مواد تتحمل الصدأ والعوامل البيئية الصعبة. وعليه فأن معرفة سلوك هذه المواد في مثل هذه الظروف يعتبر مهما جدا لهده الصناعات. يقدم هذا البحث دراسة تحليلية و عملية على نوعين من المواد المركبة , النوع الأول هو مادة الإبوكسي البلاستكية المعززة بالألياف الزجاجية و النوع الثاني هو مادة الإبوكسي المعززة بألياف الكفلر وذلك لمعرفة خواصها الميكانيكية ومقدرتها على امتصاص ماء البحر عند درجات الحرارة العالية.ولقد لوحظ من خلال التجارب أن المادتين قد أمتصتا كمية كبيرة من الماء.كما تم اختبار مقاومة الانحناء للعينات وهى مبللة و عند درجات حرارة مختلفة ولقد تبين أن معامل الصلادة يقل كلما زادت درجة الحرارة و أن هذا الإنخفاض يزداد بصورة كبيرة بعد درجة الحرارة الإنتقالية (الزجاجية) للمادة.
ABSTRACT
Composite materials are being widely used in applications including marine industry where specific properties and corrosion resistance are required. Many applications have been mentioned for pipes systems on ships, offshore platforms and also for coastal engineering plant such as power stations and desalination installations. However, it was recognized that the optimum use of composite materials would be strengthened by more information on the durability of composite materials in such environment. In this paper, analytical and experimental investigations have been carried out on glass / epoxy and Kevlar / epoxy composite laminates in sea water at elevated temperatures. Both materials absorbed a considerable amount of water which caused degradation of physical and chemical structure of the material. Flexure Young's moduli for dry and wet samples were measured at elevated temperature using three bending test method. It was found that the moduli exhibited a considerable reduction above the glass transition temperature.