الملخص
تعتبر المشاة من أكثر الفئات العمرية تعرضاً لخطر حوادث المرور على الطرقات فى ليبيا. فى هذه الدراسه تمت دراسة 442 مترجل تعرضوا لتصادم مع العربات اثناء سيرهم على الطرقات العامه فى الفتره مابين 2004-2003. وتشمل هذه الدراسه نوع العربه المسببه للحادث وعمر المصاب وجنسه ومكان الحادث ونوعية الإصابة. كل الإحصائيات تم تجميعهما من مستشفى الحوادث بطرابلس. تم استخدام توزع مربع كاى لتحديد قوة العلاقه بين المتغيرات في هذا البحث. على ضوء هذه الدراسة يتضح أن الأطفال ذوي الفئة العمرية أقل من 15 سنه أكثر تعرضاً للحوادث حيث بلغت نسبة هذه الفئة من الإصابات %53.5 ومثلت حوالي %49 من الوفيات. بينما تشكل الفئة العمر 60-16 سنه نسبة %36.4 من الحوادث، بينما كانت النسبة %10 للفئة العمرية فوق 60 سنه. وطبقاً لمقياس الإصابات البسيط (AIS 4-6), فان %34.1 من الاطفال, %17.5 شباب, و%37.8 من كبار السن تعرضوا الى إصابات أدت إلى الوفاة. كما كانت أكثر الإصابات شيوعاً في الرأس تليها إصابات الاطراف.
ABSTRACT
Pedestrians in Libya are the more risk group of road users; the present study was intended to study the general characteristics of 442 pedestrians struck by vehicles on Libyan road in 2003 and 2004. Accidents were described in terms of vehicles involved, age and sex of the casualties, the location of impact, and the overall severity of injuries sustained. The pedestrian details were collected from the Accidents hospital in Tripoli. The statistical method of the chi-square test is used to identify whether a significant relationship exists between two categorical variables.
The most vulnerable age groups were children at age less than 15 years who accounted for 53.5%, of all accidents while 49% of pedestrian's death was children, Adult aged 16-60 years accounted for 36.4% and elderly adults aged more than 60 years accounted for 10%. Life threatening or fatal injuries (AIS 4-6) were sustained by 34.1% of the children, 17.5% of adults and 38.7% of the elderly adults. Head injuries were the commonest form of injury for all age group closely followed by limb fractures.