الملخص
تقدم هذه الورقة دراسة نظريه على نوع مطور من أنظمة الدفع وهو النفث الذاتي لنهاية المروحة المبني أساساً على الهواء المضغوط الناتج من قوة الطرد المركزي لدوران المروحة. تمت المقارنة بين أداء هذا النظام مع بعض انظمه الدفع التقليدية مثل المحرك الصاروخي والمحرك النفاث. علما بأن المقارنة تمت من ناحية القدره المتوفرة وكذلك زمن الطيران وتبين من هذه الدراسة إمكانية تطبيق هذا النوع من الدفع على طائرات صغيرة الحجم مثل طائرات بدون طيار أو طائرات الإقلاع العمودي.
ABSTRACT
Theoretical investigation of tip jet propulsion based on compressed air due to rotor blade rotation has been presented. Performances were compared in case of rocket, ramjet and pressure-jet engine. Rocket and ramjet engine had practical application in middle of 20th century, while third way of propulsion is based on turbojet thermodynamic cycle. Comparison has been performed according to available and required power, and to flight duration. The present investigation shows the possible application of pressure power system as propulsion unit for unmanned helicopters or VTOL vehicles.