EVALUATION OF OCCUPATIONAL SAFETY AND WASTE MANAGEMENT PRACTICES IN THE MAIN

HOSPITALS IN BENGHAZI CITY



Amer A. Boushaala and Somia Farag Dihoma*

Faculty of Engineering, University of Benghazi, Libya
*The Libyan Academy, Benghazi

E-mail: Amer.boushaala@uob.edu.ly

الملخص



تهدف هذه الدراسة إلى تقييم تطبيقات إدارة النفايات وتقييم السلامة المهنية للطاقم الطبي بالإضافة إلى تقدير تكاليف إدارة النفايات في المستشفيات الرئيسية بمدينة بنغازي. تمت هذه الدراسة خلال الفترة من شهر أبريل 2013 إلى شهر فبراير 2014 وذلك من خلال إجراء مسح ميداني شامل لثلاث مستشفيات وهي الجلاء، الجمهورية والأطفال وذلك من خلال القيام بزيارات ميدانية بالإضافة إلى تعبئة استبيان تم إعداده وتوزيعه على الطاقم الطبي (أطباء – ممرضين – فنيين). الهدف من الدراسة هو جمع معلومات عن مختلف جوانب إدارة النفايات والتي تشمل نوع النفايات التي يتم أنتجاها وطرق فصلها وجمعها وعن الصحة والسلامة المهنية للطاقم الطبي والفحص الطبي الذي يجرى لهم بالإضافة إلى التطعيم والتدريب والإصابات التي يتعرضون لها أثناء عملهم. لتحليل البيانات التي تم تجميعها تم استخدام مخطط باريتو (Pareto chart) ومخطط عظم السمكة (fishbone).
أشارت نتائج الدراسة إلى أن فصل النفايات لا يتم بصورة صحيحة حيث أنه أحيانا تخلط النفايات العادية مع الخطرة، مع عدم وجود سجلات تدل على كمية النفايات المنتجة؛ كما يتم توظيف عمال نظافة غير أكفاء، بالإضافة إلى عدم وجود غرف تخزين مؤقتة للنفايات. أما فيما يتعلق بالصحة والسلامة المهنية فقد تبين بأنه لا توجد سياسة واضحة للتطعيم والفحص الطبي وعدم توفير التدريب المستمر واللامبالاة في استعمال معدات الوقاية الشخصية واستخدام معدات وقاية ذات جودة منخفضة، بالإضافة إلى ارتفاع معدل الإصابات بين الطاقم الطبي. كما أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن تكاليف الإدارة الجيدة للنفايات أقل بكثير من تكاليف الإدارة السيئة لها، حيث إن متوسط التكاليف التقديرية للإدارة الجيدة للنفايات حوالي 577339 دينار ليبي لكل سنة في حين أن متوسط التكاليف التقديرية للإدارة السيئة للنفايات حوالي 1850585 دينار ليبي لكل سنة.


ABSTRACT



This study is aimed to examine the waste management practices, occupational safety among medical staff and estimation of waste management costs in the largest three hospitals in Benghazi city during the period from April 2013 to February 2014. A comprehensive survey was conducted for the three hospitals (Aljalaa, Alathefal, Aljmehoria). Sites visits and a questionnaire survey method were implemented to collect information regarding different waste management aspects, including generation, segregation and collection of waste, health and occupational safety, medical examination and vaccination, injuries and training. A questionnaire has been developed for medical staff (doctors, nurses, technicians). Analysis of data was performed by the use of statistical package of social science (SPSS), Pareto chart is also used to identify and prioritize problem areas, and reverse fishbone diagram is used to evaluate and choose of the solutions.
The results of this study revealed that, there was insufficient separation between hazardous and general waste, failure to quantify the waste generated in reliable records, use some of unqualified cleaning workers and there are no temporary storage areas. There was no clear policy for vaccination and medical examination, lack of training, lack of wearing of personal protective equipment during work, lack of proper personal protective equipment and a high rate of injuries among medical staff. This study indicates that, good waste management costs are less than poor waste management costs where on average estimated costs of good waste management are 577339 L.D/year while the average estimated costs of poor waste management are 1850585 L.D/year.