الظروف البيئية بجنوب ليبيا وتأثيرها على اختيار المادة الرابطة الإسفلتية المناسبة للطرق

احمد الهادي الرابطى ومحمد اشتيوى بن عمر والهاشمي محمد الهادي


قسم الهندسة المدنية – كلية الهندسة
جامعة الفاتح- طرابلس

ABSTRACT



The Southern part of Libya is classified as a hot and dry region and the asphalt pavement in this region suffers from premature stress. Many studies point out that the main reason of theses stress is the severe environmental conditions and the fast rating of aging asphalt binder. Now, Libya uses asphalt binder classified according to penetration grade, and this system is not taking into consideration the environmental conditions.
The overall objective of this study is to find the asphalt binder grade suitable for the roads in the southern part of Libya taking into consideration the environmental conditions. To fulfill the objectives of this study, the environmental data for eleven years was collected and analyzed.
The results of this study showed that the asphalt binder grade suitable for the region studied and according to region temperature is (PG 70-10), and it should be corrected for traffic volume.


الملخص



يصنف جنوب ليبيا كمنطقة حارة وجافة، ويعاني الرصف الإسفلتي بهذه المنطقة من أضرار مبكرة، وأشارت العديد من الدراسات إلى أن أهم أسباب الظهور المبكر للإضرار هي الظروف البيئية القاسية وسرعة تقادم المادة الرابطة الإسفلتية، يستخدم في ليبيا حالياً مادة رابطة إسفلتية مصنفة وفقاً لنظام الغرز وهو نظام لا يأخذ بالاعتبار الظروف البيئية.
الهدف العام لهذه الدراسة هو تحديد صنف المادة الرابطة الإسفلتية المناسبة للطرق بجنوب ليبيا بالأخذ في الاعتبار الظروف البيئية، وللوصول إلى أهداف الدراسة فقد تم تجميع وتحليل المعلومات البيئية المطلوبة لفترة 11 سنة لمنطقة تقع تقريباً بين خطي عرض (23.27-12.73 شرقاً).
نتائج الدراسة تشير إلى أن صنف المادة الرابطة الإسفلتية المناسب للمنطقة التي تم دراستها ووفقاً لدرجات حرارة المنطقة هو (PG 70-10) ، ويجب تعديله بعد الأخذ في الاعتبار حجم حركة المرور.