الملخص
النمو السكاني السريع والزيادة في النشاطات الاقتصادية والاجتماعية أدى إلى الزيادة الهائلة في عدد المركبات والتي تعتبر من أهم العوامل الرئيسة المتسببة في حوادث الطرق في العديد من الدول النامية، من ضمنها ليبيا. خلال الفترة من 1995 إلى 2008 ازداد عدد المركبات المسجلة في ليبيا من 109,750 إلى 2,052,679 مركبة، أي بزيادة قدرها تسعة عشر ضعفا، بينما ارتفعت الزيادة السكانية إلى حوالي 24% في نفس الفترة [2].
يهدف هذا البحث إلى دراسة ومناقشة الحوادث المرورية خلال الأربعة عشر سنة الماضية، وذلك باستخدام نماذج عملية تستخدم في مجال السلامة المرورية تعرف بنماذج سمد، حيث تم تطبيق نموذج سمد بالنسبة لمعدل الوفيات (لكل مركبة)، ودراسة بيانات الحوادث المرورية ومدى مطابقتها لهذا النموذج، وتقييم مستويات التحسين في السلامة المرورية خلال فترة الدراسة.
حوادث المرور أصبحت من المشاكل الخطيرة التي تواجه ليبيا، حيث ازدادت حوادث الوفيات والإصابات بمختلف أنواعها بمقدار الضعف خلال فترة الدراسة. بينت هذه الدراسة أيضا أن معدل الوفيات والإصابات (لكل شخص) ازداد بنسبة 45%، وارتفع معدل الحوادث (لكل شخص) بنسبة 28%، بينما قل معدل الوفيات (لكل مركبة) بنسبة 90%، كذلك الحال بالنسبة لمعدل الإصابات والحوادث المرورية (لكل مركبة).
باستخدام نموذج سمد ومقارنة معدل الوفيات بالجماهيرية بنظيرها في الدول النامية والمتقدمة، أظهرت نتائج الدراسة أن ليبيا تقف على معدل مرتفع لعدد الوفيات (لكل مركبة) ومعدل مرتفع نسبيا كذلك في امتلاك المركبات. الوضع في ليبيا ينذر بأن هناك حاجة ضرورية وطارئة لتحسين مستويات السلامة المرورية، ولذلك يجب وضع الاستراتيجيات والبرامج للحد من الحوادث المرورية في هذه الدولة.
ABSTRACT
The rapid population growth and increasing in socio-economic activities have resulted in the enormous growth of motor vehicles which is considered one of the primary factors responsible for increasing road accidents in many of developing countries, including Libya.
During the period from 1995 to 2008, the number of registered vehicles in Libya has increased from 109,750 to 2,052,679, a nineteen-fold increase in fourteen years, the population has increased by 24% in the same period [2].
The main goal of this research is to study and discuss the traffic accidents in Libya over the last fourteen years, by using useful formula in traffic safety known as Smeed formula for death rates, and studying the validity of this formula in road accidents in Libya, and assessing the improvement levels in traffic safety through the period of study.
Traffic accidents have become a serious problem facing the country, the number of traffic accidents, injuries, and fatalities have increased nearly two times. This study showed that fatality and injury rates (per person) have increased by 45%, accident rates (per person) has increased by 28%, and the fatality rates (per vehicle) decreased by 90%, similarly for injury and accident rates.
By using Smeed model and comparing fatality rate for selected developed as well as developing countries results revealed that Libya stands at a higher position, with relatively high motorization level, this country has a higher fatality rate than both developed and developing countries.
The situation in Libya is alarming that the need for improvement in traffic safety is urgently needed; strategies and programs must be made to reduce the worsening situation of traffic safety in this country.