ضبط الحمولات الزائدة في ليبيا بين الواقع والمستهدف

محمد الشتيوي بن عمر وهدى يونس الإدريسي*


قسم الهندسة المدنية كلية الهندسة جامعة طرابلس
*مصلحة الطرق والجسور طرابلس

E-mail: m.benomar49@gmail.co

ABSTRACT



Many trucks on Libyan road violate axle load legal limits by carrying additional weights to decrease the transportation cost. These overweight trucks cause severe deterioration to the pavement and thus reduce its life. Moreover, rehabilitated roads during the last few years reached alerting level of deterioration due to excess axle weights. Data collected from weigh stations indicate that most of the loaded trucks with building materials violate the legal axle load limits. This study suggested a set of recommendations for the control of Excess axle weights, the most important of them is to strictly enforce the legal load limits.


الملخص



الكثير من مركبات النقل على الطرق الليبية تخالف حدود الحمولات المحورية القانونية عن طريق نقل حمولات زائدة لتقليل تكلفة النقل. مركبات النقل ذات الحمولات الزائدة تسبب أضرار كبيرة للرصف ومن ثم تقلص عمره. حيث الطرق التي تم إعادة تأهيلها خلال السنوات القليلة الماضية وصلت الى مستويات تدهور خطيرة بسبب الحمولات الزائدة. تشير البيانات المجمعة من محطات الوزن أن معظم مركبات النقل المحملة بمواد البناء تخالف الحمولات القانونية. خلصت هذه الدراسة إلى مجموعة من التوصيات لضبط الحمولات الزائدة وكان من أهمها ضرورة تفعيل وتطبيق الحمولات القانونية بطريقة صارمة.