التحليل المكاني لحوادث المرور باستخدام نظم المعلومات الجغرافية

علي إمحمد بن سعيد ورشيد بشير الغريب


قسم الهندسة المدنية، كلية الهندسة، جامعة طرابلس

E-mail: a.bin-saeid@uot.edu.ly
تم الاستلام في 30 مايو 2024، وتمت المراجعة في 11 سبتمبر 2024، وتم القبول في 19 اكتوبر 2024

ABSTRACT



The interactive digital map provided by GIS is a means that enables specialists in many fields to conduct various analyses, starting with the creation of a geographical database on the basis of which the necessary analysis operations can be performed. Traffic accident data has been collected from paper records in the archives of the Evidence Collection Section at the Traffic Affairs Office - Tripoli Security Directorate, and the results of the density analysis "Cornell Density" showed that traffic accidents were distributed more in the downtown neighbourhoods than in the suburbs. On the other hand, the severity was higher in the suburbs than in the city centre, and the first cause of traffic accidents in the entire road network was the speed of vehicles which is excess of the permitted vehicles one.


الملخص



الخريطة الرقمية التفاعلية التي توفرها نظم المعلومات الجغرافية هي وسيلة تمكن المتخصصين في العديد من المجالات من إجراء عمليات التحليل المختلفة، وذلك ابتداءً بإنشاء قاعدة بيانات جغرافية والتي على أساسها يمكن إجراء عمليات التحليل اللازمة، وقد تم تجميع بيانات الحوادث المرورية من السجلات الورقية بأرشيف قسم جمع الاستدلالات بمكتب شؤون المرور- مديرية أمن طرابلس، وقد اظهرت نتائج تحليل الكثافة "كثافة كرنل" أن الحوادث المرورية توزعت بشكل أكبر في أحياء وسط المدينة عنها في الضواحي، غير أن خطورتها كانت أعلى في الضواحي عن وسط المدينة، وكان السبب الأول في الحوادث المرورية في مجمل شبكة الطرق هو السرعة الزائدة عن المسموح به للمركبات.