نمذجة الحوادث المرورية على الطرق في ليبيا

محمد نجيب سالم بالخير وأحمد محمد القاضي وبوبكر المهدي بن صالح



قسم الهندسة المدنية - كلية الهندسة - جامعة طرابلس

E-mail: elker_ms@yahoo.com E-mail: am_ gadi55@yahoo.com

ABSTRACT



This paper aims to develop a prediction model for road traffic accidents in Libya from the period of 1970 to 2009 by using multiple linear regression analysis technique. In this predicted model, the traffic accident deaths were linked with socio-economic, roads and health factors. The results showed that the gross domestic product per capita, vehicles per kilometer of roads and fuel consumption per capita were the most important factors that contribute to the continuous increase in road accident deaths for Libya.


الملخص



تهدف هذه الورقة لتطوير نموذج للتحليل والتنبؤ بعدد وفيات الحوادث المرورية في ليبيا خلال الفترة الزمنية من 1970 إلى 2009 وتحليل متغيراتها وذلك باستخدام تقنية تحليل الانحدار الخطي المتعدد في هذا النموذج تم ربط عدد وفيات الحوادث المرورية بالعوامل الاقتصادية والاجتماعية، حيث بيّنت النتائج أن الناتج الاجمالي القومي لكل فرد وعدد المركبات لكل كيلومتر من الطريق وكذلك معدل استهلاك البنزين لكل فرد من أهم العوامل التي أدت في الزيادة المستمرة لحوادث المرورية في ليبيا.