استخدام الإضافات لتعويض الفاقد في درجة تشغيل الخرسانة الجاهزة

من مكان التصنيع إلى مكان الصب



الصادق عبيد عبد الله وعلي محمد منصور وإبراهيم مسعود المشرقي

قسم الهندسة المدنية كلية الهندسة جامعة طرابلس

E-mail: Abaid2@yahoo.com

ABSTRACT



Due to the development growth in Libya and the widespread of new economical and engineering projects all over the country, the demand for concrete mixtures has increased significantly. This resulted in the spread of central concrete mixing units in the country to fulfill the increased demand in which concrete mixes are prepared and then transported by trucks to building sites. The Transportation of readymade concrete mixes from central concrete making units to construction sites poses a difficult problem especially in densely populated areas and for sites located at far distance from the central concrete units. In such cases, the concrete mix can lose some of its important properties such as operation degree, workability and short uncertainty time before casting. The main reasons that cause such problems are the long time for concrete transportation to the place of casting and hot weather conditions. Solving such problems by reducing the transporting time is not always possible due to traffic jams and the long distances of transportation. Therefore, the only viable solution to make the concrete mix retain its important properties is using chemical additive.
In this study different concrete mixtures are manufactured on lab scale and the methods of adding water and using additives such as (ASTM C494 - Type A; F and G) are simulated by considering the operation degree and transporting time. The results are compared in terms of operation degree and pressure resistance and conclusions are made about the best results.


الملخص



نظراً لانتشار الوحدات المركزية لخلط الخرسانة مؤخراً في بلادنا وذلك لسبب تعدد المشاريع الهندسية المختلف أنواعها وزيادة التوسع في البناء من قبل المواطنين الأمر الذي سبب في زيادة الطلب على الخرسانة الجاهزة وذلك لسبب سهولة إعدادها وصبها ولا يتطلب الأمر خاصة سيارات لنقلها إلى أماكن البناء. ورغم زيادة انتشار وحدات الخلط المركزية فلا يزال نقل الخرسانة من أصعب المشاكل والذي يجعل العديد من شركات الخلط المركزية غير قادرة على تلبية بعض طلبات الزبائن في الأماكن البعيدة وتقتصر فقط على نطاق جغرافي محدد وذلك بسبب فقد خلطة الخرسانة لبعض خواصها وهي في المرحلة الطازجة قبل صبها. ومن الخواص المهمة التي قد تفقدها الخلطة الخرسانية والتي ينتج عنها مشاكل لأصحاب الخلاطات المركزية فقدان التشغيلية وسرعة زمن الشك للخرسانة وتصلدها. والأسباب الأساسية لحدوث هذه المشاكل تتمثل في طول زمن نقل الخرسانة من أماكن إعدادها إلى أماكن صبها والجو الحار الذي يسبب في تصلد الخرسانة وفقدها لقوامها. حل هذه المشكلة قد لا يكون في تقليل زمن النقل وذلك بسبب زيادة ازدحام الطرق أو لأي خلل قد يحدث للشاحنات الناقلة الأمر الذي يزيد من زمن النقل ولكن يمكن أن يتم حل المشكلة باستعمال الإضافات الكيميائية للمحافظة على قوام الخرسانة لمدة أطول.
في هذه الدراسة تم إجراء وتنفيذ خلطات خرسانية بالمعمل بعضها باستخدام الإضافات نوع (ASTMC 494-YPE A, F and G) وأخري باستخدام إضافة الماء فقط، وثم محاكاة درجة التشغيل المناسبة أثناء وصول شاحنات النقل إلي موقع الصب ومعالجتها بإضافة الماء. ثم مقارنة النتائج المتحصل عليها في الحالتين من خلال قياس درجة التشغيلية ومقاومة الضغط للحالتين المذكورتين وإيجاد أسلم طريقة لرفع درجة التشغيلية للخرسانة ومدي تأثير الملدنات على الحفاظ على قوام الخرسانة وتأخير زمن الشك.